Microcredencial Universitària en Innovació Local

Objectius

Dotar a l’alumnat de les ferramentes i coneixements necessaris per a poder desenvolupar projectes innovadors en els seus municipis

Contingut

MÒDUL 1. ENTENENT LA INNOVACIÓ
1. Fonaments d’innovació
a. Què sabem d’innovació?
b. Coneixem totes les facetes de la innovació?
c. El procés de generació de les innovacions. La difusió/acceptació de les innovacions.
d. Sistemes d’innovació: elements i indicadors
2. La innovació en les AAPP
a. Canvi i continuïtat en les AAPP Existix la Innovació en les AAPP?
b. Facilitadors i barreres a la Innovació
c. Innovacions i principals polítiques d’innovació en les AAPPs del segle XXI
d. On innovar? Polítiques públiques a nivell local i supramunicipal

MÒDUL 2. LA INNOVACIÓ EN LA DEFINICIÓ DE PROBLEMES I SOLUCIONS. PANORÀMICA i FERRAMENTES
1. Superant les barreres a la innovació. La gestió del canvi
a. Innovació com a vector del canvi.
b. Els elements clau de la innovació
c. El viatge de les idees
d. Els quins i els com en Innovació.
e. Les missions d’innovació.
f. Com convéncer amb la teua idea d’innovació
g. Com resumir l’essència de la teua innovació
2. Entendre els problemes públics de manera diferent. Design thinking i anàlisi de dades
a. Comprendre els problemes amb l’ajuda dels altres: el disseny centrat en les persones
b. L’ús de les dades per a entendre els problemes
3. Trobar solucions als reptes identificats
a. Identificar solucions que funcionen: a la cerca de bones pràctiques. Les polítiques basades en evidències
b. La innovació oberta com a base per a explorar solucions: crowdsourcing, col·laboració i codisseny
4. Implementar i avaluar la proposta de solució
a. Els problemes típics de la implementació
b. Implementar en col·laboració: col·laboració públic-privada, participació ciutadana, aliances col·lectives
c. Funciona o no? Reptes de l’avaluació
d. Les dades i la participació ciutadana en l’avaluació

MÒDUL 3. EL DISSENY D’UN PROJECTE D’INNOVACIÓ LOCAL. ASPECTES FONAMENTALS PER A NO OBLIDAR
1. La definició del problema i proposta de solució
a. L’elecció del problema
i. Abast, rellevància i pertinència.
ii. Les causes d’un problema
iii. Ferramentes pràctiques: arbres de problemes
iv. Ús de dades i participació en l’elecció del problema
b. El disseny d’una proposta de solución
i. Els objectius: originalitat i enfocament innovador. Alineació amb altres plans estratègics existents.
ii. La teoria del canvi: Coherència i viabilitat. Ferramentes pràctiques: model del marc lògic
iii. La maduresa tecnològica i social de la proposta
iv. Ús de dades i participació en el disseny de la proposta
2. Implementació, avaluació i evolució de la proposta
a. Les xarxes d’actors, impactes i projecció de la proposada
i. Involucrar a stakeholders i definir grups objectius
ii. Metodologia de funcionament, pla de treball i recursos. Ferramentes pràctiques: el gràfic de Gantt
iii. Identificar l’impacte tecnològic, ambiental i social (gènere)
b. Indicadors i dades per a reforçar la innovación
i. Indicadors
ii. Recollida de dades, anàlisis de dades. Data management pla i accessibilitat
iii. Anàlisi de riscos
iv. Assenyalar la replicabilitat i escalabilitat

MÒDUL 4. PRESENTACIÓ I AVALUACIÓ DEL PROJECTE
1. Treball no presencial i tutories
2. Presentació de projectes i clausura

Data

11, 16, 20, 25, 30 de septiembre, 3, 7, 14, 21 y 28 de octubre de 2024

Horari

de 9:30 a 14:30

Destinataris

EE.PP. de la administración local, preferiblemente AEDL
Inscripcions
Tancades

Accedeix al llistat complet de cursos